Van eenrichtingsverkeer naar dialoog

social media dialoog

De meesten hebben inmiddels social media ontdekt maar zijn vergeten waar het bij sociale media om draait. Zoals het woord social al zegt: social media maken het mogelijk om te socialiseren. Dat houdt in dat je met elkaar ‘praat’ en een dialoog onderhoudt. Kleine organisatie, grote organisaties en alles wat daartussen in zit: allemaal zijn ze op de platforms aanwezig.

Social media

 Social Media Background

De één heeft meer met Facebook, de ander voelt zich meer thuis op Twitter of houdt een blog bij op WordPress. Bedenk maar eens dat Nederland de koploper op het gebied van social mediagebruik ten opzichte van de andere Europese landen. Er zijn in Nederland 7,9 miljoen Facebook gebruikers, 7,1 miljoen YouTube gebruikers, 3,9 miljoen gebruikers op LinkedIn en 3,3 miljoen Twitteraars. Naast de voorkeur voor een social mediaplatform zijn er ook nog verschillende typen social mediagebruikers waarmee je rekening kunt houden. Denk aan:

Social Media Type 1. De ‘Lurker’
Degene die veelal de online conversatie bestudeert en informatie tot zich neemt. Een groep die niet meedoet aan een discussie en weinig tot geen informatie deelt.
Hoe om te gaan?
Gebruik eventueel ‘direct message’ (prive bericht) om deze groep te bereiken met je boodschap. Lok ze daarmee uit hun tent.

Social Media Type 2. De ‘Newbie’
Kies je voor een actieve benadering? Dan kan het een interessante groep zijn mits je interessante content deelt.
Hoe om te gaan?
Spoor ze op en betrek ze bij je communicatie. Deel relevante tips, tricks en andere leuke aantrekkelijke zaken. In het begin kunnen ze wat inactief overkomen, maar het is een groep wat graag deelneemt als de input belangrijk voor hen is.

Social Media Type 3. De ‘voorspelbare gebruiker’
Een groep die gemakkelijk te benaderen en te betrekken is. Betrouwbaar in gedrag, in antwoorden en in interacties. Als je ze met @vermeld vertonen ze al snel hun vaste social mediagedrag.
Hoe om te gaan?
Wees consistent en relevant in het delen van je informatie. Analyseer wat voor informatie voor hen interessant is.

Social Media Type 4. De chronische ‘oversharer’
De gebruikers die vooral achter elkaar aanlopen en voortdurend berichten deelt. Hun berichten overspoelen jouw tijdline. Hun enthousiasme kan een goede startmotor zijn maar heeft zeker nadelen.
Hoe om te gaan?
De kans bestaat dat hun volgers weinig meer van de waardevolle informatie tot zich zullen nemen. Het voordeel is dat ze actieve gebruikers zijn en goed zijn in het boeien en binden hun volgers met de content. Tijdens campagnes zijn dit waardevolle gebruikers.

Social Media Type 5. De ‘power user’
Is altijd aanwezig en van alles op de hoogte. Zij maken en delen content. Verzorgen de noodzakelijk interactie. Kent een grote groep kwaliteitsvolgers in hun netwerk. Een echte expert en weer welke content scoort en de gewenste impact zal hebben.
Hoe om te gaan?
Het kan lastig zijn om met hen te connecten, maar als je iets hebt wat zijn waarde kent en aansluit op hun interesse dan kan het een waardevolle aanvulling zijn op je netwerk.

Statische media naar het dynamische social media

Social media dynamische content

Voorheen communiceerde men via statische media als tv-en radio spotjes of folders en het buurtkrantje. Tegen zulk soort media kun je niet terugpraten. Met Facebook, Twitter, LinkedIn en Blogs kun je wel reageren. Fans op Facebook kunnen een reactie achterlaten onder je update, op Twitter kunnen volgers reageren op de nieuws wat je net gedeeld hebt en lezers kunnen een reactie onder je blogartikel plaatsen.

Geen monoloog maar dialoog

NS tweet vertraging conversatie

Dus geen monoloog maar een dialoog! Sta open voor een discussie met geïnteresseerden en vrijwilligers op social media. Beter nog, vraag erom! Vraag hen wat ze belangrijk vinden in de organisatie. Laat zien dat je als organisatie betrokken bent en hulpvaardige organisatie bent. Dat je hart voor de mensen hebt. Elk individu, elke vrijwilliger en deelnemer is belangrijk.

Online converseren hoe doe je dat?

4Cs online converseren

Een belangrijke conversatiestarter is het praten over de producten en dienstverlening. Als medewerkers, vrijwilligers, deelnemers en klanten zich goed behandeld voelen, dan praten ze daarover. Luister, stel vragen, faciliteer gesprekken en praat. Als je ergens over wilt praten dan heb je online goede informatie nodig. Geen tekst of beeld is geen conversatie. Je content bewijst dat je een expert bent in je vak. Er is altijd een waardevol verhaal te vertellen maar hoe giet je dat in waardevolle content die op een positieve manier wordt gedeeld? Deelnemen aan conversaties via sociale media maakt je organisatie menselijk en persoonlijk. Door vragen te beantwoorden en te stellen, stijgt de interactie tussen je organisatie en de mensen. Werk met mensen samen. Mensen die werkzaam zijn in je organisatie of bedrijf maar ook met mensen buiten je bedrijf (collaboratie en co-creatie). Betrek alle lagen van de organisatie. Deelnemers, klanten en vrijwilligers willen helpen en je bent blij met de hulp. Bouw aan diverse communities voor een gezamenlijke toekomst.

Bronnen: TwittermaniaSocialMedia.NL, Frankwatching