Social Media Toolkit voor vrijwilligers

social media toolbox

Naast communicatiemiddelen als de wijkkrant en de website (blog of startpagina) doet social media zijn intrede in de communicatie en marketing-uitingen van vrijwilligersorganisaties. Steeds meer vrijwilligersorganisaties bedenken creatieve wervingsactiesom nieuwe vrijwilligers en donateurs aan te trekken. Hoewel social media weinig kosten met zich meebrengt als het gaat om het ontwerpen, drukken of plaatsen van advertenties, blijkt het een uitdaging om niet alleen de trekkers van de organisatie te trainen in het gebruik van social media maar juist ook de vrijwilligers. Zij zijn de de kern die een organisatie draaiende houdt. Bedenk dat de mooiste en meest ontroerende verhalen vaak bij de vrijwilligers vandaan komen. 

De inzet en de verhalen van vrijwilligers maken dat een organisatie groeit en bloeit. Verhalen over mensen met passie voor degene die hulp, aandacht en ondersteuning nodig hebben. Maar ook de deelnemers willen misschien hun verhaal delen in de vorm van een foto, kort filmpje, uitspraak of liedje uit grootmoederstijd, een heldenverhaal van een van de jongeren uit de wijk. Social media zijn uitermate geschikte platforms waar deze mensen op een laagdrempelige en persoonlijke manier hun verhalen kwijt kunnen.

Tijden veranderen

twitter en tijd

Het kan ook zo zijn dat de vrijwilligersorganisatie zware tijden doormaakt bijvoorbeeld omdat de subsidie is vermindert, het aantal donaties achterblijft en de aanmelding van nieuwe vrijwilligers tegenvalt. Is het dan niet een idee om het woord te geven aan de vrijwilligers? Zij zetten zich met hart en ziel in voor de mensen, de deelnemers, van de organisatie. Het zal je verbazen dat social media niet enkel voor de jongeren is en dat de grootste groep social media gebruikers uit volwassenen en ouderen bestaat!

Samen vertellen, middels samenwerken, via social media. Wat houdt dat in?

social media connected people

Met behulp van social media is het mogelijk om op relatief eenvoudige wijze nieuwe vrijwilligers te vinden, te bereiken, te verbinden en te activeren. Van activiteiten organiseren, mededelingen doen en de menselijke kant van de vrijwilligersorganisatie laten zien. Laat vrijwilligers het recept voor een lekkere Hollandse hutspot delen op Pinterest, hun vrijwilligerswerk vertellen middels een blogartikel, bingo of feestavond aankondigen op Facebook Fanpagina. Zo zal je zien dat social media (vrijwilligers)organisaties in staat stelt om de verbinding te maken, gehoord te worden en zichtbaar te maken wat er zoal leeft.

In het zonnetje

social media toetsenbord

Zet je organisatie en de vrijwilligers in het zonnetje door bijvoorbeeld een ‘hands-on social media toolkit-workshop’ aan te bieden. Zo kunnen ze leren hoe ze volgens de social media-etiquette hun verhalen kunnen vertellen, berichten delen en foto’s of filmpjes publiceren. Laat zien hoe hun betrokkenheid potentiële vrijwilligers en donateurs aan kan trekken. Waar zitten kansen, wat zijn de obstakels en welke vragen moeten ze zichzelf stellen voordat ze namens de organisatie als vrijwilliger op social media hun verhaal vertellen. Reik ze een ‘social media-toolkit’ aan wat handvatten biedt om hun eigen verhaal op platforms als Twitter, Facebook, Pinterest, YouTube, LinkedIn of een Blog te delen. Toolkit bestaat uit gereedschappen (tools), social media-platforms, die het beste passen bij de organisatie en de mensen. Combineer de kracht van velen! Vertel het verhaal van de organisatie, deel, vermenigvuldig en vergroot het bereik.

Een Social Media Toolkit bestaat uit de volgende topics:

  • Op eenduidige wijze naar buiten treden en profileren op social media
  • Richtlijnen ‘hoe te gedragen’ op social media en beschermen tegen onnodige risico’s
  • Schrijven voor social media
  • Aanmaken van social media profielen
  • Onderhouden van online communities
  • Aantrekken, activeren, motiveren en stimuleren van donateurs en vrijwilligers (ambassadeurs) via social media