Dam tot Damloop Social Media Vrijwilligerswerk Goede Doel Fondsenwerving

Vrijwilligersorganisaties doen het goed op social media

Vrijwilligersorganisaties en social media gaat dat samen? Volgens diverse vrijwilligersorganisaties is social media een extra mogelijkheid om aandacht te trekken voor het goede doel. Ze vinden nieuwe vrijwilligers, donateurs, supporters, verzamelen en bespreken dit in online community. Hoe doen ze dat? Hoe verwerken zij social media in hun on-en offline-strategie? Breiden zij structureel of campagnematig hun fondsenwerving uit? Hoe werven ze vrijwilligers, brengen ze hun boodschap over en betrekken ze de achterban krijgen ze meer aandacht in de pers?

“Bezint eer ge begint”

Pinterest Dam tot Damloop

Denk eerst goed na wat zou je willen bereiken op social media. Hoe denk je dat te bereiken? Wie gaat het uitvoeren en is degene daar voldoende bedreven in?

Om een beeld te krijgen van hoe de organisatie social media kan inzetten kun je antwoord geven op de volgende vragen:

  • Wat zegt men online over de organisatie
  • Dat wat men wel of niet over onze organisatie zegt kunnen we daarop inspelen?
  • Welke social media platforms moeten we kiezen (middelenmix)  en welke past het best bij onze organisatie?
  • Waar zitten mijn fans en hoe realiseren we een community?
  • Hoe leren we onze vrijwilligers om social media op de juiste wijze in te zetten en hoe kunnen we via social media fondsen werven?
  • Men zegt dat social media gratis is, is dat ook echt zo en als we iets aanschaffen welke waarde heeft dat voor ons?
  • Hoe doe je dat een social media strategie ontwikkelen?
  • Hoe profileer en positioneer je je online via social media?
  • Sommige van onze vrijwilligers zitten wel op Facebook of Twitter maar hoe leren ze dit succesvol namens de organisatie uit te voeren?

Een voorbeeld uit de praktijk hoe je on-en offline media in kunt zetten voor het goede doel.

Facebook Dam tot Damloop

De Dam tot Damloop is een bekend hardloop evenement in Nederland. Een race die plaatsvindt van Amsterdam naar Zaandam. Een evenement wat jaarlijks 50.000 deelnemers en 250.000 toeschouwers aantrekt. Diverse non-profit organisaties nemen hieraan deel op 23 september 2012 de 28e editie, waaronder: Malaika Kids, Leger des Heils, Johan Cruyff Foundation, Stichting JDRF Nederland en Stichting Spieren voor Spieren.

Elke hardloper die deelneemt kan een profiel aanmaken op de website van het evenement. Hierdoor kan men laten zien hoeveel hij of zij binnenhaalden dat kan men ook weer via social media delen. Dikwijls weten ze gemakkelijk de minimale € 100,- in te zamelen!

Fondsenwervende evenementen kunnen een goede motivatie zijn voor de achterban om bij het goede doel betrokken te zijn. Zo zie je hoe waardevol een achterban kan zijn. Bedenk maar eens wat een gemotiveerde actiestarter inzamelt. Hij kan zo gemakkelijk € 180,- inzamelen wat gelijk staat aan een donateur die maandelijks € 15,- doneert. Naast de donatie vestigt de hardloper aandacht op de organisatie bij zijn naasten. Het resultaat extra bereik en bewustwording.

Joke voor Spieren voor Spieren

Een actiepagina van een van de hardlopers Joke voor Spieren voor Spieren:

Zij heeft het voor elkaar gekregen dat mensen op diverse manieren hebben kunnen doneren. Middels e-mail aan collega’s, offline contacten en via haar online sociale netwerk, radio interview en artikel in de lokale krant.

Joke voor Spieren voor Spieren