Het nut van social media buttons

social media buttons

Tegenwoordig bezoek je dagelijks diverse websites. Websites als 9292.nl voor openbaar vervoer, buienradar voor nieuws rondom het weer, NU.nl voor de laatste nieuwtjes en de bank voor online bankieren. Op deze website staan op diverse plekken social media buttons waar je de organisaties, bedrijven en banken kunt volgen en berichten kunt delen. Je verwacht bijna dat ze ergens op de website verschijnen. Eigenlijk niet meer weg te denken in een tijd waar veel mensen gebruik maken van ‘social media’. Maar werkt het ook echt? Krijgt een website meer aandacht? Wij denken van wel…

Gebruiksvriendelijkheid van de website

website indeling

Afhankelijk van de aantrekkelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van de website en de berichten zullen de bezoekers een reden hebben om je website te bezoeken en een bericht te delen. Een andere mogelijkheid om de kans te vergroten dat bezoekers je site delen is waar je de social media buttons positioneert op de website. Onderaan de website zal het effect minder zijn. Rechts bovenaan de website en onder het bericht verdient de voorkeur.

Social media buttons ‘Iets wat je leuk vindt, deel je graag met je vrienden’

like share social media button

Met social media-icoontjes moedig je de bezoeker aan om je ook te gaan volgen op social media. Zo kunnen ze nieuwsupdates lezen op Twitter, activiteiten lezen en reageren op Facebook, de verhalen van vrijwilligers zien en beluisteren op YouTube en zien wat er binnen de organisatie gebeurt op Pinterest.

Social media buttons toevoegen op je website kan extra bezoekers opleveren en ze kunnen je nieuwsartikelen (blogartikelen) ‘liken, sharen en tweeten’. Dit is van belang omdat alles wat ze  liken, sharen of tweeten op social media zal zichtbaar zijn op de tijdlijn van hun vrienden. En wie weet trekt dat weer nieuwe vrijwilligers en donateurs aan!

Social media buttons op de website

social media buttons

Dit kun je bereiken door de call-to-action button op de juiste plek van de website te plaatsen. Geef het een prominente plek zoals in de header van de website. Rechts bovenin. Laat bezoekers niet zoeken naar de social mediabuttons. Niet alleen onderaan de pagina (in de footer) plaatsen bij contact, maar juist daar waar de bezoeker op de pagina terecht komt.

Wil je dat bezoekers specifieke pagina’s als het aankomende jongeren bands night, bingo-avond of meubelbewerken-activiteit delen dan heb je daar ook social media buttons voor. Waar plaats je deze social media buttons? Bovenaan het artikel van het evenement, zijkant of onderaan.

Het plaatsen van social media buttons is niet voldoende. Laat de social media icoontjes terugkeren in de folder of de wijkkrant.

Verschil tussen volg en deel social media buttons


social media deel en like buttons

Er zijn twee verschillende soorten social media buttons. De volg ‘like’ button en de deel ‘share’ button. Als fans op de volg button klikken geven ze aan je organisatie of bedrijf ‘liken’ en graag op de hoogte blijven van de mededelingen die je doet op social media. De deel ‘share’ button geeft aan dat ze je website, pagina of bericht graag willen delen met hun vrienden.