Visualiseer je verhaal met Pinterest

Website Pinterest

Verhalen vertellen is een eeuwenoude vaardigheid. En zoals iedereen weet verteld een beeld meer dan duizend woorden. Vandaar dat Pinterest een krachtig kanaal is voor vele vrijwilligersorganisaties. Immers, in beelden kunnen mensen zich veel meer inleven dan enkel woorden. 

Beelden zeggen meer dan 1000 woorden

Pinterest blij

We willen niet alleen van elkaar horen, of over elkaar lezen maar we willen het kunnen zien. Het zien, ervaren en voelen. Daarom is visual storytelling of door met beelden het verhaal te vertellen zo hip en handig! Het letterlijk laten zien van de wereld en je verhaal spreekt iedereen aan.

Beeldende verhalen doen het heel goed in social media-land. Op blogs, Facebook of Twitter wordt deze manier van vertellen het meest doorgestuurd. Men deelt graag beelden van een video, een foto, een quote of een stripverhaal. Hedendaagse technologie zoals apps (applicaties = stukjes software) en platforms als Instagram, Pinterest en Flickr maken het mogelijk om verhalen door beelden met elkaar te delen.

Pinterest het nieuwe pinnen, wel met beelden

Pinterest

Pinterest is één van de snelst groeiende social media-platforms en is heel gemakkelijk in gebruik. Maar hoe doe je dat pinnen met Pinterest? Uiteraard pin je niet bij een geldautomaat of bij de kassa maar prik je iets op een virtueel prikbord. Op het door jou gecreerde prikbord verzamel je alle beelden die passen bij het verhaal dat je wilt vertellen op het prikbord.

Zoals gezegd is Pinterest één van de snelst groeiende social media-platform op dit moment. Inmiddels groeit Pinterest met meer dan 12 miljoen bezoekers per maand wereldwijd! Waar bezoekers kort geleden meer tijd doorbrachten met Facebook, doet men dat nu aan het pinnen op Pinterest. Ook Nederland is aan het pinnen geslagen. Maar wat is er nu zo leuk aan en wat voegt het toe aan alle andere social media-kanalen die we al hebben?

Pinnen doe je zo

Pinnen met Pinterest

Verzamel de mooiste foto’s, quotes of ander beeldmateriaal en maak borden aan per categorie. Je kunt een afbeelding uploaden vanaf je computer of de url van de afbeelding met de ‘Pin It’ button pinnen naar het desbetreffende bord waartoe de afbeelding behoort. Uiteraard kun je ook afbeeldingen die al op Pinterest bevinden repinnen van andere gebruikers. Je kunt elkaar volgen of als je alleen geïnteresseerd bent in een categorie uitsluitend het bord volgen. Zoek op Pinterest naar mensen of borden van de mensen met dezelfde interesses. Zo blijf je op de hoogte van interessante en leuke nieuwe beelden. Pint iemand een afbeelding op zijn bord dan zie jij dit ook op je homepage. De meest nieuwe afbeeldingen staan bovenaan en de wat oudere afbeeldingen staan onderaan. Zo schuift het geheel op net als op de timeline van Twitter en Facebook.

Prikborden en personen volgen

Pinterest vrijwilligerswerk

Wie en wat je volgt hangt er net vanaf of je smaak overeenkomt met de persoon of enkel in een specifiek onderwerp. Een geheel persoonlijke keuze dus. Heb je interesse in houtbewerken, de wijk waar je in woont of werkt en wat voor vrijwilligersactiviteiten er te doen zijn? Volg dan de specifieke borden die daarmee te maken hebben. Heb je interesse in alle facetten van de vrijwilligersorganisatie? Dan kun je alle borden van de organisatie volgen. Zo kun je je update naar eigen wens samenstellen. En de informatie tot je nemen op de manier die het beste bij jou past.

Pinspireer elkaar

Pinterest pinteresting

Pinterest biedt vele mogelijkheden. Zo kun je op een visuele manier de passies en interesse van  de vrijwilligers en de deelnemers delen. Een ideale manier om de organisatie als geheel te laten zien. Het belangrijkste kenmerk van Pinterest ten opzichte van andere social media-kanalen is dat het heel visueel is en mensen kan raken op een manier dat woorden dat niet kunnen. Misschien moeten we er gelijk maar een werkwoord voor maken ‘pinspireren’.

Een schat aan informatie

Pinterst statistieken

Ook voor vrijwilligers, vrijwilligersorganisatie en de deelnemers is het enorm interessant. De boards van de gebruikers bieden namelijk een schat aan informatie over potentiële doelgroepen van de organisatie. De prikborden kun je zien als een persoonlijke etalage van de gebruikers en de organisatie. Daar kun je mooi op inspringen. Met al deze informatie weet je veel beter wat jouw potentiële vrijwilliger en donateur boeit en waar hij/zij geïnteresseerd in is. Een voordeel van Pinterest is bovendien dat de prikborden redelijk statisch zijn. Op Twitter en Facebook verdwijnt de informatie zo weer uit je Timeline, maar hier blijft het mooi bewaard op je prikbord. Door zelf een account inclusief prikborden te maken en in te spelen op de belevingswereld van jouw vrijwilligers en deelnemers, trek je meer mensen naar jouw organisatie. Bovendien, wanneer mensen foto’s of plaatjes van jouw activiteiten en de wondermooie verhalen van de mensen op hun bord plaatsen, worden deze beelden waarschijnlijk weer gere-pind door gelijk gestemden. Een aantal van deze ‘likers of repinners’ zullen de bron opzoeken waar de oorspronkelijke beelden vandaan komen. Op die manier bereik je dus snel een grote groep mensen.

Pinterest statistieken site